Van leerdoel naar leeruitkomst

Van leerdoel naar leeruitkomst

Door Jochem Goedhals.

Meerdere leerwegen creëren naar Rome (het minimale doel).

Het is sneller gezegd dan gedaan. Aan het woord leeruitkomsten zijn een spinnenweb van (onderwijs)elementen gekoppeld (van den Akker). Met deze elementen moet je (bewust) rekening houden wanneer je als opleiding en onderwijsteam gebruik gaat maken van leeruitkomsten. Waarbij het belangrijkste is dat wij studenten meer eigenaarschap (moeten) geven omtrent het vormgeven van hun eigen leerproces. Met als gevolg dat het voor ons spannend is om ‘zicht’ te houden op de (leer)ontwikkeling.

Kortom, wat zijn onze antwoorden op de volgende vragen:

  • op welke manier kan je leeruitkomsten schrijven?
  • betekent het gebruik maken van leeruitkomsten ook iets voor het leerproces?
  • wat betekent het werken met leeruitkomsten voor het toetsprogramma?
  • kan je ook gebruik maken van leeruitkomsten in voltijdsopleidingen?

Tijdens deze interactieve presentatie krijg je inzicht in het onderzoeks- en ontwerpproces dat wij sinds 2 jaar aan het lopen zijn. Zowel good als bad practices komen aan bod en je krijgt de beschikking over de door ons ontwikkelde formats en tools rondom leeruitkomsten en rubrics.

Comments are closed.

Toetsen en Examineren in het Hoger Onderwijs website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020