Wetenschappelijke inzichten over hoe studenten (te leren) evalueren

Open taken geven het best zicht op de vaardigheden van studenten. Maar hoe beoordeel je deze kwalitatief? En hoe leer je studenten hun eigen werk te evalueren?

In deze sessie wordt comparatief beoordelen voorgesteld. Deze methode vertrekt van hoe mensen van nature beoordelen: vergelijkend. Naast de wetenschappelijke bevindingen rond validiteit, betrouwbaarheid en efficientie, bespreken we hoe de methode in instructie ingezet kan worden om het leren van studenten te stimuleren (o.a. peerassessment).

Marije is verbonden aan de Universiteit Antwerpen, waar zij in 2018 haar doctoraat over de validiteit van comparatief beoordelen verdedigde. Momenteel doet ze onderzoek naar feedback, leren van vergelijken en opleidingsevaluatie. Daarnaast is zij mede-oprichter van de spinoff Comproved, dat inzet op het verbeteren van de kwaliteit van en het leren uit assessments door comparatief beoordelen.

Comments are closed.

Toetsen en Examineren in het Hoger Onderwijs website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2021