1. De plek van toetsing in een doordacht curriculum
Onderdeel van track Toetsen in verbinding
9:00
9:30
Annemieke Bosshardt, Programmamanager Toetsing & AI Saxion Hogescholen en Onderwijsadviseur Zeg het helder.
9:45
Met ‘Toetsen in verbinding’ gaan we terug naar de essentie: wat zijn de doelen en de bedoeling van toetsen? In deze keynote laten we zien hoe
toetsen op een betekenisvolle – maar vooral ook uitvoerbare – manier kan worden ingebed in een verbindend curriculum. Daarbij staan drie vormen van verbinding centraal: de verbinding tussen toetsen en het curriculum, de verbinding tussen toetsing en de student, én de verbinding tussen toetsing en maatschappelijke en professionele ontwikkelingen, zoals het verantwoord leren omgaan met GenAI. We nodigen jullie uit om verbeterkansen in eigen toetspraktijk te herkennen en we bieden concrete handvatten om hier direct mee aan de slag te gaan.
Dominique Sluijsmans, Lector Integrale Curriculumontwikkeling Hogeschool Rotterdam & zelfstandig onderwijskundige
Antoinette van Berkel, Senior beleidsadviseur onderwijs, Hogeschool van Amsterdam
10:30
How can feedback remain meaningful and impactful in an educational landscape shaped by GenAI, scale and hybrid learning? In this keynote, Naomi shares recent research and a new online tool that support students in making better use of feedback, grounded in pedagogies of mattering and relational connection.
Naomi Winstone, Directeur Onderwijsinstituut, cognitief psycholoog & professor Onderwijspsychologie, Universiteit van Surrey
11:15
11:45
Onderdeel van track Toetsen in verbinding
In deze workshop gaan we aan de slag met de vraag welke plek toetsing zou moeten innemen binnen een geïntegreerd curriculum. Je ontdekt hoe toetsing op drie niveaus – lesniveau, periodeniveau en programmaniveau – met elkaar samenhangt, en waarom vooral klein en gericht didactisch toetsen in de les (formatief handelen) zo’n grote impact heeft op de ontwikkeling van studenten. Deze workshop biedt je concrete inzichten en aanknopingspunten om toetsing te ontwerpen vanuit een stevig curriculumbewustzijn.
Dominique Sluijsmans Lector Integrale Curriculumontwikkeling Hogeschool Rotterdam & zelfstandig onderwijskundige
Doe mee met de Flex-Scape Room 2.0: een vernieuwde educatieve escape room waarin je flexibiliteit in toetsing verkent én ervaart. Tijdens deze sessie nemen Norbert Huyer en Joyce den Heijer van het lectoraat Duurzame Talentontwikkeling van De Haagse Hogeschool je mee in hun lopende onderzoek naar flexibele toetsing. Op een speelse en inhoudelijke manier ga je aan de slag met:
Norbert Huyer, docent en onderzoeker De Haagse Hogeschool
Joyce den Heijer docent, toetsdeskundige en onderwijskundig adviseur Hogeschool Leiden.
Het inspectierapport Verder vooruit eindigde met 44 aanbevelingen, geordend in zeven thema’s. Tijdens deze workshop lichten de inspecteurs kort de achtergrond van de aanbevelingen toe en gaan we samen in gesprek over de aanbevelingen :
Martine Pol-Neefs, Inspecteurs hoger onderwijs
Marieke Ubbink, Inspectie van het Onderwijs
Fraude in de praktijk: wie heeft welke rol bij het vaststellen en sanctioneren? Kruip in de verschillende rollen en perspectieven en neem deel aan een (simulatie) zitting bij het CBE.
Pieter Huisman, hoogleraar Onderwijsrecht, Tilburg University Lid Onderwijsraad, Sr. Adviseur Hobéon
Roel van Krieken, hoofd Advies en training, Hobéon
13:00
14:00
Onderdeel van track Toetsen in verbinding
Feedback kan het leren van studenten krachtig ondersteunen, maar in veel onderwijspraktijken blijft de impact beperkt. Studenten benutten feedback onvoldoende en ervaren deze vaak vooral als beoordeling. In deze workshop staat feedback centraal als een gezamenlijk, leergericht en dialogisch proces. Uitgangspunt vormen de evidence-informed ontwerpprincipes uit hoofdstuk 4 van Toetsen in verbinding. Feedback wordt benaderd als een sociaal proces dat is ingebed in het curriculum en gericht is op het ontwikkelen van kwaliteitsbesef, zelfregulatie en professionele groei. We staan stil bij veelvoorkomende misvattingen over feedback en verkennen alternatieve manieren om feedback duurzaam te organiseren. Deelnemers worden uitgenodigd om vanuit deze kaders te reflecteren op feedbackpraktijken in hun eigen opleidingen en good practices te delen. Meer specifiek verkennen we hoe sterk rolmodelgedrag als feedbackgebruikers in gezet kan worden en hoe de kwaliteit feedbackverzoeken eruit ziet en ondersteund kan worden.
Renske de Keijn, universiteit hoofddocent, onderwijskundige en onderzoeker feedback, UMC Utrecht
Onderdeel van track Toetsen in verbinding
Taal speelt een cruciale maar vaak onzichtbare rol in toetsing. Onbewust talige leerdoelen, onduidelijke formuleringen in opdrachtinstructies, toetsopgaven, criteria en feedback kunnen het begrip van studenten beïnvloeden en de validiteit van toetsing onder druk zetten. Taalbewuste toetsing is daarom essentieel voor eerlijke en transparante beoordelingen. In deze workshop verkennen deelnemers de kernideeën en praktische handreikingen uit hoofdstuk 5 van Toetsen in verbinding. Taalbewuste toetsing gaat niet over vereenvoudigen, maar over bewust ontwerpen, niet alleen van de toets, maar van alles wat daaraan voorafgaat: heldere taak- en opdrachtinstructies, een taalbewuste didactiek, en daarop afgestemd: het helder, doelgericht en inclusief formuleren van toetsen. Aan de hand van concrete voorbeelden analyseren deelnemers hun eigen toetspraktijk en onderzoeken zij hoe taal kan ondersteunen in plaats van belemmeren. Na deze workshop kun je: herkennen waar taal onbedoeld een drempel vormt in toetsing; toetsopgaven, criteria en feedback taalbewuster formuleren en gerichte ontwerpkeuzes maken die bijdragen aan transparantie en kansengelijkheid.
Jacqueline van Kruiningen, Lector Taalbewust Hogeschool Rotterdam
Tamar Israël, onderwijsadviseur voor Taal & Toelating, coördinator Taalontwikkelend Lesgeven, Hogeschool Rotterdam
Praat mee met het panel n.a.v. de workshop over Het inspectierapport Verder vooruit. Dit rapport eindigde met 44 aanbevelingen, geordend in zeven thema’s. Tegen welke implementaties van de aanbevelingen loop je aan in de praktijk? Wat werkt goed?
Martine Pol-Neefs, inspecteur hoger onderwijs, Inspectie van het Onderwijs
Pieter Huisman, hoogleraar Onderwijsrecht, Tilburg University Lid Onderwijsraad, Sr. Adviseur Hobéon
AI kan gebruikt worden om goede toetsvragen en afleiders te maken voor de aangeboden antwoorden bij meerkeuzevragen. In deze sessie ga je oefenen met het maken van toetsvragen behorend bij verschillende taxonomieniveaus met behulp van AI
Jaap Brunnekreef, adviseur leren & toetsen én trainer bij Teelen
15:15
“AI gaat het onderwijs radicaal veranderen”. We horen niet anders sinds ChatGPT in 2022 werd gelanceerd, maar is dat wel zo? In deze keynote neemt Felienne Hermans je mee door de geschiedenis van geautomatiseerd onderwijs: wat heeft dat in het verleden opgebracht, en wat kunnen we daarvan meenemen naar vandaag? Felienne plaatst AI ook in het leerproces. Misschien maakt AI taken, zoals het schrijven van een essay makkelijker, maar is makkelijk altijd goed? Gaat er zo geen noodzakelijke frictie verloren? En wat doet AI met de relatie tussen leerling en docent?
Felienne Hermans, Hoogleraar Vakdidactiek van de informatie, Vrije Universiteit Amsterdam & informatica docent Open Schoolgemeenschap Bijlmer
16:00
16:20
Annemieke Bosshardt, Programmamanager Toetsing & AI Saxion Hogescholen en Onderwijsadviseur Zeg het helder.
16:30