9:00
Inloop & registratie
9:30
Opening dagvoorzitter
Annemieke Bosshardt, Programmamanager Toetsing & AI Saxion Hogescholen en Onderwijsadviseur Zeg het helder.
9:45
Keynote | Toetsen in verbinding
Met ‘Toetsen in verbinding’ gaan we terug naar de kern van toetsen. Drie verbindingen zijn daarbij belangrijk: de verbinding tussen toetsen en het curriculum, de verbinding tussen toetsen en de student, én de verbinding tussen toetsen en maatschappelijke en professionele ontwikkelingen, zoals het verantwoord leren omgaan met GenAI. In deze keynote verkennen we hoe deze verbindingen kunnen helpen om toetsen betekenisvol, behapbaar en doelgericht te houden. We nodigen deelnemers uit om verbeterkansen in de eigen toetspraktijk te herkennen en reiken concrete handvatten aan om aan de slag te gaan.
Dominique Sluijsmans, Lector Integrale Curriculumontwikkeling Hogeschool Rotterdam & zelfstandig onderwijskundige
Antoinette van Berkel, Senior beleidsadviseur onderwijs, Hogeschool van Amsterdam
10:30
Keynote | Making feedback matter in times of transformation
Naomi Winstone, Directeur Onderwijsinstituut, cognitief psycholoog & professor Onderwijspsychologie, Universiteit van Surrey
11:15
Pauze
11:45
Workshops | deel 1
1. De plek van toetsing in een doordacht curriculum onderdeel van track toetsen in verbinding, dezelfde kleur houden als andere onderdelen
Hoe breng je toetsing terug naar de essentie? Toetsen in het HO is de afgelopen jaren behoorlijk complex geworden. Daardoor dreigen we soms voorbij te gaan aan de bedoeling en essentie ervan. In onze sessie richten we ons op toetsen in verbinding: de verbinding tussen toetsen en het curriculum, tussen toetsing en de ontwikkeling van de student, én tussen toetsing en actuele maatschappelijke en professionele ontwikkelingen, waaronder het verantwoord leren omgaan met GenAI. We verkennen hoe deze verbindingen kunnen helpen om toetsing betekenisvol, helder en doelgericht te houden. We laten zien hoe toetsing behapbaar kan blijven voor zowel studenten als docenten door terug te gaan naar de kern. Vanuit recente (praktijk)onderzoeken belichten we de essentie van toetsing vanuit verschillende perspectieven: het zorgvuldig afstemmen van onderwijsactiviteiten op curriculumdoelen, verschillende manieren van beoordelen (comparatief, compensatoir, interprofessioneel), effectieve feedback, validiteit en taalbewust toetsen. Met concrete handvatten en voorbeelden nodigen we deelnemers uit om verbeterkansen in de eigen toetspraktijk te herkennen en te werken aan doordachte eenvoud met behoud van kwaliteit.
Dominique Sluijsmans Lector Integrale Curriculumontwikkeling Hogeschool Rotterdam & zelfstandig onderwijskundige
Antoinette van Berkel Senior beleidsadviseur onderwijs, Hogeschool van Amsterdam
2. Flex-Scape Room 2.0: ontsnap uit het traditionele toetslabyrint
Doe mee met de Flex-Scape Room 2.0: een vernieuwde educatieve escape room waarin je flexibiliteit in toetsing verkent én ervaart. Tijdens deze sessie nemen Norbert Huyer en Joyce den Heijer van het lectoraat Duurzame Talentontwikkeling van De Haagse Hogeschool je mee in hun lopende onderzoek naar flexibele toetsing. Op een speelse en inhoudelijke manier ga je aan de slag met:
- De ontwerpaspecten van flexibel toetsen – welke keuzeruimte bied je studenten en waarom?
- Recente inzichten uit onderzoek naar studentbehoeften, randvoorwaarden en opbrengsten van flexibilisering.
- Kwaliteitsprincipes van toetsing, vertaald naar een flexibele onderwijscontext.
Voor onderwijsprofessionals die inspiratie zoeken, het gesprek willen voeren over kwaliteit & keuzevrijheid, of bezig zijn met flexibilisering van hun onderwijs.
Norbert Huyer is hogeschooldocent aan de opleiding Verpleegkunde bij de Faculteit Gezondheid, Voeding en Sport van de Haagse Hogeschool. Daarnaast is hij als onderzoeker verbonden aan het Lectoraat Duurzame Talentontwikkeling waar hij onderzoek doet naar flexibele toetsing binnen flexibel onderwijs en de implicaties voor docenten, studenten en de kwaliteit van toetsing.
Joyce den Heijer heeft een achtergrond als hogeschooldocent en is nu werkzaam als toetsdeskundige en onderwijskundig adviseur bij de Leiden. In die rol traint zij docenten en helpt opleidingen bij het vertalen van toets- en onderwijskundige thema’s naar concrete, werkbare oplossingen en handvatten—zowel in de lespraktijk als op beleidsniveau. Ze houdt zich o.a. bezig met thema’s als formatief handelen, flexibilisering, kwaliteitszorg en AI. Daarnaast doet ze vanuit het Lectoraat Duurzame Talentontwikkeling van de Haagse Hogeschool onderzoek naar flexibele toetsing.
3. De implementatie van aanbevelingen uit het inspectie-onderzoek “Verder vooruit, examencommissies in een veranderend hoger onderwijs.”
Het inspectierapport Verder vooruit eindigde met 44 aanbevelingen, geordend in zeven thema’s. Tijdens deze workshop staan we stil bij ieder thema. De inspecteurs lichten kort de achtergrond van de aanbevelingen toe, we gaan met de deelnemers in gesprek over de aanbevelingen en wisselen ervaringen uit. Welke aanbevelingen hebben prioritiet, welke minder? Waar lopen examencommissies in de praktijk tegen aan als ze de aanbevelingen willen implementeren, wat werkt wel, wat niet? Wat kun je als examencommissies zelf doen, en waar heb je bestuur of de koepels of de minister nodig?
Martine Pol-Neefs & Marieke Ubbink, Inspecteurs hoger onderwijs, Inspectie van het Onderwijs
4. Actuele jurisprudentie
Pieter Huisman
13:00
Pauze
14:00
Workshops | deel 2
1. Feedback in tijden van genAI
Renske de Kleijn
2. Uitdagingen examencommissies in hoger onderwijs in de praktijk, praat mee! – deel 2
Martine Pol-Neefs
Pieter Huisman
Annemieke Bosshardt
3. Vergelijkend beoordelen en de rol van taal onderdeel van track toetsen in verbinding, dezelfde kleur geven
Renske Bouwer
4. Toetsvragen maken met genAI
Jaap Brunnekreef
15:15
Keynote | Toetsen ten tijde van AI
Felienne Hermans, Hoogleraar Vakdidactiek van de informatie, Vrije Universiteit Amsterdam & informatica docent Open Schoolgemeenschap Bijlmer
16:00
Boekpresentatie Toetsen in verbinding
16:20
Wrap up door de dagvoorzitter
Annemieke Bosshardt, Programmamanager Toetsing & AI Saxion Hogescholen en Onderwijsadviseur Zeg het helder.
16:30
