Momenteel zijn wij druk bezig met het programma voor Toetsen & Examineren in het HO 2025. Om je alvast een indruk te geven kan je hieronder het programma van 2024 bekijken.

Programma 2024

9.15 uur

Opening dagvoorzitter

Annemieke Bosshardt, Programmamanager Toetsing & AI Saxion Hogescholen en Onderwijsadviseur Zeg het helder.

9.25 uur

Keynote | De essentie van goed onderwijs

Mark Smit, Hoofddocent Onderwijsinnovatie, Hogeschool Rotterdam

10.00 uur

Koffie- en theepauze

10.30 uur

Keynote | Programmatisch toetsen en formatief handelen: hoe zit dit nou precies?

Valentina Devid, Oprichter en onderwijsadviseur Toetsrevolutie, Docent Geschiedenis

11.20 uur

Sessieronde 1

Ga in de ochtend 90 min. aan de slag tijdens de eerste sessieronde. Maak een keuze uit één van de volgende sessies:

1. Kwaliteitsborging en voortdurende toetsbekwaamheid van beoordelaars en beslissers in het hoger onderwijs.

Wil je verkennen hoe je de kwaliteit van examinatoren bij programmatisch toetsen kunt borgen en samen werken aan succesvolle, voortdurende toetsbekwaamheid binnen het proces van beoordelen en beslissen? Dat kan!

Maak in deze interactieve workshop kennis met twee instrumenten die hierbij ondersteunen. Het eerste instrument nodigt examencommissieleden en andere actoren uit de opleiding uit om met elkaar het kritische gesprek te voeren over de kwaliteit van de examinator bij PT en faciliteert het maken van doordachte keuzes. Met het tweede instrument krijg je inzicht in je eigen toetsbekwaamheid en van collega’s die ook betrokkenen zijn binnen het proces van beoordelen en/of beslissen

Sabrina Bloemen, Jessica Koning, Heleen Kuijper en Ingrid Vogels, MEd Toetsdeskundigen Hogeschool van Arnhem en Nijmegen


2. Ontdek Toegankelijk Toetsen: een interactieve workshop vol inzichten en inspiratie

In deze bijeenkomst staat toegankelijkheid van toetsen centraal. Waarom? Omdat het elke dag in ons werk van belang is. Met een interactief spel bespreken we verschillende toets situaties: zijn ze bevorderend of belemmerend voor de student? We verrijken de workshop met tips en ideeën uit verschillende praktijken. Laat je inspireren en ontdek nieuwe manieren om toetsen toegankelijker te maken.

Minne Bakker, PhD Researcher, Projectleider & Consultant ECIO
Tom de Beer, Consultant ECIO


3. Anders willen, anders denken, anders doen Docenten aan het roer bij onderwijsinnovatie in het hbo

Veel opleidingen maken bij vormgeven van onderwijsinnovatie de keuze om te werken in teams. De verwachting is dat docenten in teams hiermee aan het roer staan van de onderwijsinnovatie. Deze verwachtingen worden vaak nog niet waargemaakt, waardoor docenten te weinig stuurkracht, professionele ruimte en handelingsvermogen ervaren. In deze workshop gaan we aan de slag met de vraag: kan het ook anders? In deze workshop word je uitgedaagd om je eigen manieren van denken en doen tegen het licht te houden en krijg je concrete ideeën voor je eigen onderwijspraktijk.

Marleen Kaijen, Strategisch adviseur onderwijs- en organisatieontwikkeling responsief beroepsonderwijs, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen


4. Programmatisch toetsen: best practices

Er bestaat een breedgedragen wens om ontwikkelingsgericht en flexibel op te leiden. Onder meer om deze reden zijn veel opleidingen binnen de Hogeschool Utrecht programmatisch gaan toetsen. Dit concept houdt een paradigmashift in: de kijk op en manier van leren en opleiden verschilt fundamenteel van traditionelere wijzen van opleiden.

Wij bespreken wat dit vraagt van de opleidingen, wat als lastig kan worden ervaren en welke uittdagingen en valkuilen je tegen kunt komen. In groepjes bespreken we welke mogelijkheden er zijn om ontwikkelingsgericht en flexibel opleiden middels programmatisch toetsen tot zijn recht te doen komen.
In de bijeenkomst delen we opgedane inzichten en bespreken we gezamenlijk opgedane ervaringen en good & less good practices uit de praktijk.

Christina Schouten, Projectleider en curriculumverantwoordelijke beroepsvoorbereiding, Adviseur programmatisch toetsen, Hogeschool Utrecht

Matthijs Noorlander, Onderwijskundige en toetsexpert Hogeschool Utrecht


5. De invloed van AI op toetsing: Een kritische blik op de toetsing van nu en in de toekomst

Generatieve AI heeft veel invloed op ons onderwijs en zeker op toetsing. Een groot deel van de docenten heeft weinig zicht op wat er nu al mogelijk is met generatieve AI. Een half jaar geleden genereerde Tom al een volledige HBO scriptie in 5 uur. De technologie is alleen maar doorontwikkeld en dat zal het de komende tijd ook nog gaan doen. In deze workshop gaan we het hebben over goede toetsing in tijden van AI.

Tom Naberink, Oprichter AIvoorstudenten.nl & AIvoordocenten.nl, Docent/ Onderzoeker Sportkunde Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Marcel Mutsaarts, Senior docent / Phd & Opleidingscoördinator


6. In gesprek over feedback: Oefenen met de gesprekstool feedbackgeletterdheid

Feedbackgeletterdheid is voor de één een helder begrip, voor de ander net nieuw. Het woord komt voort uit een recente ontwikkeling in hoe we naar feedback kijken, waarbij dialoog een essentiële rol speelt en we feedback bezien als proces. Feedbackgeletterdheid vraagt wat van studenten en docenten, en enige ondersteuning in het ontwikkelen van deze competentie is soms gewenst. Het Platform Leren van toetsen heeft een gesprekstool ontwikkeld waarmee eerstejaars bachelor-studenten een feedbackdialoog kunnen oefenen. In deze workshop gaan we met de gesprekstool aan de slag én proberen we deze een stap verder te brengen, zodat hij ook toepasbaar wordt binnen jullie eigen context. Kortom, een actieve sessie!

Ellen Bredenoort, Sylvia Schouwenaars, Martje Köhlen, Platform Leren van toetsen

 

12.50 uur

Lunchpauze

13.40 uur

Keynote | De lerende student en het brein

Jelle Jolles, Hoogleraar Neuropsychologie Vrije Universiteit Amsterdam, & Auteur

14.30 uur

Sessieronde 2

Ga in de middag 75 min. aan de slag tijdens de tweede sessieronde. Maak een keuze uit één van de volgende sessies:

1. Remedy a failure to launch? Aanpak, resultaten van de drietrapsraket “toets-remediëring-beleidsontwikkeling

Hoewel er al langer centraal ingerichte toetsen bestonden in het Vlaamse hoger onderwijs, introduceerde de overheid met de “starttoetsen” een nieuwe variant. Starttoetsen zijn niet-bindende toelatingsproeven, waaraan een remediëringsverbintenis gekoppeld is.

Onze doelstelling is helder: weten wat studenten moeten kunnen voor de lerarenopleiding, en hen indien nodig remediëring voorschotelen.
Maar hoe doen we dat (best)? En zijn er echter niet stilaan teveel toetsen? Hoe voorkomen we dat onze toets drempels opwerpt, terwijl we net willen helpen? Kunnen we zelfs vermijden dat een toets als de onze buiten onze wil om muteert?

We delen in deze workshop onze aanpak, resultaten van onze drietrapsraket “toets-remediëring-beleidsontwikkeling”.

Dennis Van der Kuylen, Projectcoördinator ontwikkeling starttoets en master taal- en letterkunde, Vlaamse Hogescholenraad
Michelle Dewulf, Lerarenopleider talen bij Hogeschool PXL
Joeri Deryckere, beleidsadviseur lerarenopleiding en kunsten bij de Vlaamse Hogescholenraad en algemeen projectcoördinator starttoets


2. Actuele jurisprudentie rondom examencommissies

Sinds 1 januari 2023 oordeelt de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in laatste instantie over zaken in het hoger onderwijs. De toetsing van besluiten aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur is in beweging en er komt een nieuwe wijziging aan van de Algemene wet bestuursrecht met impact op de besluitvorming van examencommissies. In deze sessie worden de belangrijkste ontwikkelingen in de jurisprudentie besproken rond thema’s zoals fraude (onder meer door gebruik van AI), beoordelingen, herkansingen en BSA. Er is volop ruimte voor discussie en inbreng van eigen casuïstiek

Pieter Huisman, Bijzonder hoogleraar Onderwijsrecht Tilburg University & Senior Adviseur, Hobéon


3. De academische woordenschattoets (AWT): Voorkomen van studie-uitval door focus op taal

In deze bijdrage staat de Academische Woordenschattoets (AWT) centraal. We bespreken waarom de AWT een plek verdient als formatieve toets in het hoger onderwijs. We gaan achtereenvolgens in op de ontwikkeling van de AWT, de voorspellende waarde ervan voor het lezen van studieteksten en de manier waarop instellingen de AWT en bijbehorende remediëring kunnen inzetten ter versterking van hun taalbeleid.

Willem Jan van Gendt, Business Consultant Cito
Camille Welie, Coördinator VU-NT2 Professional en Research, docentenopleider, docent en onderzoeker bij VU-NT2.


4. Vertrouwen in de interprofessionele leeromgeving

Vertrouwen… In elke opleiding een belangrijk element: vertrouwen op het werkveld, vertrouwen op collega’s maar bovenal vertrouwen in de student die bij geen enkele opleiding van de ene op de andere dag afstudeert maar wél van de ene op de andere dag een diploma krijgt en vanaf dan zelfstandig functioneert in het werkveld.
Tijdens deze workshop laten Elske en Ria zien hoe in hun opleidingen gewerkt wordt aan en in vertrouwen en hoe dit met kinderziektes, vallen, opstaan én leren vormgegeven wordt: in een interprofessionele mondzorgcontext met entrustment en het werken met EPAs als voertuig voor begeleiden én beoordelen.

Ria Kersbergen, Docent-onderzoeker Hogeschool van Arnhem & Nijmegen
Else Hissink, Beleidsmedewerker Onderwijs Radboud UMC Tandheelkunde


5. Gepersonaliseerd Toetsen: meer zelfgestuurd leren, ook voor grote groepen

De meeste studies met grote groepen gebruiken graag multiplechoice-examens omdat ze efficiënt zijn. Studenten richten zich daardoor vaak op het achterhalen wat relevant is voor het examen, niet wat relevant of nuttig is voor hen.
Gepersonaliseerd toetsen maakt examens effectiever door ze te personaliseren naar individuele leerbehoeften. Maastricht University heeft dit getest met het digitaal toetssysteem TestVision bij studenten psychologie en informatica en bewezen dat het werkt. Studenten vinden de examens leuker en eerlijker en ervaren meer controle. Michael en Maikel delen de onderzoeksresultaten, laten zien dat dit soort digitale toetsen makkelijk te maken is en sluiten af met praktische tips en trics.

Michael Capalbo, Universitair Hoofd Docent, Faculty of Psychology and Neuroscience, Maastricht University, Comenius Senior Fellow
Maikel Vermeer, Supportspecialist voor TestVision, Teelen

15.45 uur

Koffie- en theepauze

16.00 uur

Keynote | Future Brain: ben jij klaar om te leren?

Boris Konrad, geheugenexpert, informaticus & onderzoeker neurotechnologie

16.30 uur

Wrap-up van door de dagvoorzitter

Annemieke Bosshardt, Programmamanager Toetsing & AI Saxion Hogescholen en Onderwijsadviseur Zeg het helder.

16.35 uur

Borrel met frites en tijd om samen te reflecteren op de dag