1. De relatie tussen ontwikkeling van zelfregulatievaardigheden van studenten en programmatisch toetsen
Innovatieve vormen van toetsen vragen en stimuleren ook nieuwe vaardigheden van studenten. Op HAS Green Academy zijn sinds 4 jaar 2 opleidingen opgebouwd volgens de principes van programmatisch toetsen. In het onderzoek dat wij vandaag presenteren onderzoeken wij in welke mate studeren binnen een programmatisch studie- en toetsprogramma de zelfregulatievaardigheden van studenten ondersteunt. Hierbij gaan wij graag het gesprek aan met deelnemers om te onderzoeken op welke manier verschillende opleidingen met studenten werken aan zelfregulatievaardigheden, en op welke manier dit onderdeel kan zijn van studie- en toetsprogramma.
Suzan van Ierland, Toetsdeskundige | Onderwijskundige bij HAS Green Academy
Niels Bohnen, Docent- en Opleidingscoördinator Toegepaste biologie bij HAS Green Academy
2. Hoge ogen gooien met het Protocol Afstuderen 2.0!
Ben je betrokken bij de voorbereiding op een midterm review of accreditatie van een opleidng? In deze workshop komt aan de orde hoe je met behulp van het Protocol Afstuderen 2.0 de borging van het eindniveau kunt verantwoorden in een zelfevaluatie en tijdens het bezoek van een panel. Daarbij komt aan de orde hoe je met behulp van het protocol gezamenlijk tot een analyse kunt komen van de borging van het eindniveau en de relatie kunt laten zien tussen het beroepsprofiel en/of de leeruitkomsten van een opleiding en het afstudeerprogramma.
Lisette Munneke, Hogeschoolhoofddocent (Senior Researcher) HU University of Applied Sciences
3. Wat vragen nieuwe ontwikkelingen rondom toetsen van de examencommissie en examinator?
Herken je de ontwikkelingen rondom het verminderen van het aantal toetsen, leerwegonafhankelijk toetsen of het programmatisch toetsen? Het toetsen en beoordelen van studenten is volop in beweging. Het landschap wordt steeds complexer. Wat betekent dat voor examinatoren? En welke impact heeft dat op de borging van de kwaliteit van de toetsen en de gegeven beoordelingen?
In deze sessie gaan we in op de ontwikkelingen en de impact voor de verhouding tussen examencommissie, opleiding en de examinatoren. Wat vragen de ontwikkelingen van de positionering van examencommissies? In deze interactieve sessie gaan we in op dilemma’s en geven we handreikingen.
Roel van Krieken, Hoofd Management Consultancy Hobéon
Pieter Huisman, Bijzonder hoofdleraar onderwijsrecht aan de Universiteit van Tilburg en Senior Adviseur Hobéon