9:15
Inloop & registratie
9:45
Opening dagvoorzitter
Annemieke Bosshardt, Programmamanager Toetsing & AI Saxion Hogescholen en Onderwijsadviseur Zeg het helder.
10:00
Keynote | Apenstreken in het onderwijs
Patrick van Veen, Gedragsbioloog, schrijver & onderzoeker
10:45
Keynote | Innovatie zonder illusies
Pedro de Bruyckere, Onderzoeker en pedagoog aan de Arteveldehogeschool in Gent
11:30
Pauze
12:00
Workshops | ronde 1
Hoe beoordeel je kwaliteit in discipline-overstijgend opgavegericht onderwijs? In dit onderwijs draait het om samenwerken aan complexe maatschappelijke opgaven, waarin proces, product, reflectie en professionele groei allemaal tellen. Maar hoe vertaal je dat naar een rubric die recht doet aan de praktijk én hanteerbaar blijft in de opleiding? Met inspirerende voorbeelden van rubrics uit zowel de theorie als de praktijk, bouwen we in deze bijeenkomst gezamenlijk aan de ‘perfecte’ rubric, een die leren, samenwerken en maatschappelijke betrokkenheid zichtbaar maakt.
Inge Rinkje de Jager, Adviseur onderwijskwaliteit Hogeschool Rotterdam
Erika Rob, Senior Beleidsadviseur Onderwijskwaliteit, Hogeschool Rotterdam
2. AI in je toetsontwerp: van slimme prompts naar sterke toetskwaliteit
Hoe zet je AI effectief én toetskundig verantwoord in bij het ontwerpen van toetsing? In deze interactieve sessie ga je direct aan de slag en verken je hoe AI kan ondersteunen bij:
- het formuleren van leeruitkomsten
- het opstellen van rubrics
- het ontwerpen van toetsopdrachten
- het genereren van cohortfeedback
- het analyseren van toetsresultaten
Toetsdeskundigen Joyce en Frank laten voorbeelden zien van prompts die leiden tot inhoudelijke en toetskundig kwalitatieve output. Met concrete voorbeelden, praktische do’s & don’ts en helpen ze om jouw AI-gegenereerde resultaten te verfijnen. Je gaat naar huis met nieuwe inzichten, direct toepasbare prompts en een scherpere blik op bewust en verantwoord AI-gebruik in toetsontwerp.
Joyce den Heijer docent, toetsdeskundige en onderwijskundig adviseur, de Hogeschool Leiden
Frank van Nispen onderwijsadviseur toetsing en docentopleider, De Haagse Hogeschool
3. Fraudesancties in het onderwijs: van bestraffend naar herstel
Fraude in het onderwijs, geen straf maar ‘herstel’. Van bewijzen naar aantonen / het aannemelijk maken, hoe werkt dit in de praktijk? Wat betekent dit voor jou als examencommissie?
Voor wie: examencommissie
Benny van der Vorm Universitair docent straf(proces)- en bestuursrecht, Universiteit Utrecht
4. Digitale ontwerptool programmatisch toetsen | Deel 1
Steeds meer opleidingen in het hoger onderwijs kiezen voor programmatisch toetsen. Daarbij komt een veelheid aan ontwerpkeuzes kijken:
- Welke datapunten verzamel je?
- Hoe organiseer je feedback?
- Hoe leg je beslismomenten vast
In deze leertrack presenteren en onderbouwen we deze tool. Hierin gaan we in op de theoretische principes van programmatisch toetsen maar ook de ontwerpkeuzes die je daarbinnen kunt maken. Hierbij laten we zien hoe de tool daarbij een zeer passend hulpmiddel kan zijn.
Bas Agricola Onderwijskundig onderzoeker en docent Hogeschool Utrecht
Wessel Peeters Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs. Onderwijskundige in het HO en leraar in het VO.
5. Effectieve feedback behapbaar maken
Binnen onderwijs speelt feedback geven, ontvangen én verwerken een grote rol. Hoe kan je het nu zo organiseren dat het voor docent beheersbaar én voor studenten leerrijk is? Feedback is een van de meest krachtige factoren die het leerproces gunstig kunnen beïnvloeden, indien goed ontworpen. In deze sessie willen we:
- Een (vanuit de wetenschap onderbouwd) voorstel formuleren om het feedbackproces zo te organiseren dat het voor de docent beheersbaar blijft qua tijdsinvestering
- Dat de docent informatie en middelen krijgt om het leerproces van studenten te sturen
- Dat studenten echt iets leren van zowel het feedback formuleren, het ontvangen als het verwerken van feedback.
Deze kennis bundelen we in een direct toepasbare aanpak.
Maarten Goossens, onderzoeker Universiteit Antwerpen, Comproved. Comparative judgement, peerassessment en peerfeedback.
13:15
Lunchpauze
14:15
Workshops | ronde 2
1. Stressbestendig toetsen: Hoe docenten én studenten beter omgaan met toetsdruk
Toets stress bij studenten én examinatoren: wat gebeurt er neurobiologisch? In deze workshop leer je praktische technieken en toepasbare oplossingen om toetsdruk te verlagen in je onderwijsontwerp én begeleiding. Hoe verminder je faalangst en verhoog je concentratie met kleine interventies?
Rixta de Bode Oprichter Leiderschap voor Ontspannen Onderwijs, coach en auteur krachtig leiderschap en ontspannen onderwijs
2. Betrouwbaar en valide evalueren. Hoe dan?
Als je een toetsdeskundige spreekt over toetsen, beginnen ze vaak over ‘betrouwbaarheid’ en ‘validiteit’. Maar wat is dat juist én belangrijker, hoe doe je dat?
Als jij een product van een student een cijfer geeft is het wel zo handig dat als een collega datzelfde product ook een cijfer geeft, deze cijfers (ongeveer) hetzelfde zijn. De praktijk wijst echter uit dat dit al te vaak niet het geval is en dat de cijfers voor eenzelfde werk wel eens ver uit elkaar liggen. Daarenboven, wat zegt een cijfer toegekend door één leerkracht/docent?
In deze sessie verklaren we de termen betrouwbaarheid en validiteit in de evaluatiecontext. Vanuit wetenschappelijk onderzoek bespreken we de voor- en nadelen van comparative judgement als evaluatiemethode van complexe vaardigheden. Handige en praktische tips doen je nadenken over hoe jij evalueert en over hoe het beter nog kan.
Maarten Goossens, onderzoeker Universiteit Antwerpen, Comproved. Comparative judgement, peerassessment en peerfeedback.
3. Van kalibreren kun je leren!
Hoe kom je als beoordelaars op één lijn als het gaat om beoordeling? In de korte kennismaking met kalibreren ervaar je hoe jij en je collega’s verschillen in interpretatie zichtbaar én bespreekbaar maken. Alles om bij te dragen aan eerlijke en betrouwbare beoordeling van studenten.
Puck Braam, trainer/adviseur Cito
Hugo Draaisma, business consultant Cito
Rianne Hommelberg, productmanager Cito
4. De ‘perfecte’ rubric voor discipline-overstijgend opgavegericht onderwijs | Deel 2
Hoe beoordeel je kwaliteit in discipline-overstijgend opgavegericht onderwijs? In dit onderwijs draait het om samenwerken aan complexe maatschappelijke opgaven, waarin proces, product, reflectie en professionele groei allemaal tellen. Maar hoe vertaal je dat naar een rubric die recht doet aan de praktijk én hanteerbaar blijft in de opleiding?
Met inspirerende voorbeelden van rubrics uit zowel de theorie als de praktijk, bouwen we in deze bijeenkomst gezamenlijk aan de ‘perfecte’ rubric, een die leren, samenwerken en maatschappelijke betrokkenheid zichtbaar maakt.
Inge Rinkje de Jager Adviseur onderwijskwaliteit Hogeschool Rotterdam
Erika Rob Senior Beleidsadviseur Onderwijskwaliteit, Hogeschool Rotterdam
5. Digitale ontwerptool van programmatisch toetsen | Deel 2
Na presentatie en onderbouwing van de digitale ontwerptool programmatisch toetsen in de vorige sessieronde, richten we ons nu op daadwerkelijk gebruik van de ontwerptool. Deze track is voor jou interessant als jij je bezig houdt met het ontwerpen van programmatisch toetsen en daarbij moet je nieuwe ontwerpkeuzes maken. Ook reflecteren we op reeds gemaakte keuzes.
Bas Agricola Onderwijskundig onderzoeker en docent Hogeschool Utrecht
Wessel Peeters Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs. Onderwijskundige in het HO en leraar in het VO
15:40
Keynote | Een wereld van bewijs en beoordeling
Simon van Teutem, Columnist de Correspondent, NRC podcastmaker, journalist & PhD-student Universiteit van Oxford
16:20
Wrap up
Annemieke Bosshardt, Programmamanager Toetsing & AI Saxion Hogescholen en Onderwijsadviseur Zeg het helder.
16:30
Borrel
