Momenteel zijn wij druk bezig met het programma voor Toetsen & Examineren in het HO 2025. Om je alvast een indruk te geven kan je hieronder het programma van 2024 bekijken.

Programma 2024

9.15 uur

Opening dagvoorzitter

Annemieke Bosshardt, Programmamanager Toetsing & AI Saxion Hogescholen en Onderwijsadviseur Zeg het helder.

9.25 uur

Keynote | De rol van kennis in onderwijs en curricula

Tim Surma, Directeur Expertisecentrum Onderwijs en Leren

10.20 uur

Koffie- en theepauze

10.50 uur

Keynotes parallel plenair

Maak één keuze tussen twee keynotes:

1. Keynote | Van analytisch naar holistisch beoordelen: een spectrum van keuzes

Hoe kun je op een goede manier studenten beoordelen? Het is een vraag waar steeds meer opleidingen zich mee bezighouden.

Holistisch beoordelen kan helpen meer intergraal en valide vast te stellen of studenten iets beheersen. Ook kan het studenten helpen meer kwaliteitsbesef te ontwikkelen. Anderzijds kan analytisch beoordelen helpen om meer transparant vast te stellen of afzonderlijke taken of specifieke kennisgebieden worden beheerst. Wat werkt nu het beste?

Of het nu gaat over de te ontwerpen leeruitkomsten, het soort toets, de criteria of een rubric: bij alle stappen kun je keuzes maken. Welke keuzes zijn dat dan?

Tijdens deze keynote wordt vanuit onderzoek en praktijkvoorbeelden ingegaan op deze vragen. Na het volgen van de keynote heb je een beeld van het spectrum aan keuzes én heb je handvatten om samen met je team of opleiding zelf tot bewuste, passende keuzes te komen.

Wessel Peeters, voormalig docent en onderwijskundige, oprichter Vernieuwenderwijs

2. Keynote | Technologie ondersteunende feedback: van informatie naar actie

Technologie kan op diverse manieren bijdragen aan feedback processen in het onderwijs. De keuze en inzet van technologie bij feedback is afhankelijk van je opvatting over de rol van feedback in onderwijs en leren. Zet je feedback in om als docent informatie te geven aan de student of krijgt de student een actieve(re) rol?

Tijdens deze keynote wordt ingegaan op inzichten uit recente onderzoeken en wordt aandacht besteed aan verschillende vormen van technologie ondersteunende feedback.

Na het volgen van de keynote heb je een beeld van de manieren waarop je technologie kunt inzetten om feedback processen in het onderwijs te ondersteunen.

Esther van Popta, Senior Beleidsadviseur in Onderwijs en IT en PHD Kandidate, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

11.30 uur

Sessieronde 1

Ga in de ochtend 90 min. aan de slag tijdens de eerste sessieronde. Maak een keuze uit één van de volgende sessies:

Leertrack deel 1: Hoe houd je in het ontwerpen van je toetsen rekening met AI?

Sander van Acht, Onderwijskundige en eigenaar Flooow
Dieter Möckelmann, Expert impact technologie op leren


1. Hoe beoordelen professionals op de werkplek onze hbo studenten wanneer ze stage lopen? 

Alle studenten in het hoger beroepsonderwijs lopen stage ter voorbereiding op hun toekomst als beroepsbeoefenaar. Tijdens hun stage worden ze op de werkplek begeleid en beoordeeld door een praktijkbegeleider: een (ervaren) medewerker uit de organisatie die in de eerste plaats professional is en daarnaast een student begeleid en beoordeeld. Tijdens deze sessie gaan we dieper in op hoe de beoordeling van praktijkbegeleiders tot stand komt en wat zij daarbij waarderen aan wat studenten laten zien tijdens hun stage. Na een stukje verdiepende kennis over dit beoordelingsproces verkennen we samen wat dit betekent voor hbo-opleidingen. Vragen die hierbij centraal staan zijn: Wat betekent dit voor de kwaliteit van toetsing zoals wij die beschouwen vanuit de opleiding? Hoe kunnen we vanuit de opleiding het beoordelingsproces dat op de werkplek plaatsvindt meer waarderen in het onderwijs?

Marlies de Vos, Onderzoeker Lectoraat Beroepsonderwijs Hogeschool Utrecht


2. Anders toetsen bij de Bachelor Medische Hulpverlening

Als opleiding hadden wij 4 wensen:

  1. Minder toetsen;
  2. Een curriculum met een heldere verbinding;
  3. Aansluiten bij het werkveld (maatschappelijke ontwikkelingen in de acute zorg);
  4. Regie bij de student.

Vanuit deze wensen zijn wij als docentteam vertrokken. Dit resulteerde in een vijfjarenplan. Programmatisch toetsen bleek een passend concept, met nadruk op concept. Keuzes zijn gemaakt op basis van een uitgebreide analyse. Zo zien wij onze opleiding als kennisgedreven opleiding. Er is een duidelijke gouden studieroute uitgezet, dus wel degelijk sturing in het leerproces en werken we niet met het CGI en high – low steak datapunten. We integreren dit in de datapunten.

We nemen je mee in ons plan, de keuzes en hoe we dit hebben vormgegeven.
We willen daarbij graag van jullie horen hoe je erin slaagt de regie bij de student te houden.

Masja Meier, Voorzitter curriculumcommissie Bachelor Medische Hulpverlening, projectleider herontwerp curriculum
Brenda Zandsteeg, Onderwijskundig expert


3. Duurzame verankering van toetsbekwaamheid van docenten in het hoger onderwijs

Sabrina Bloemen MEd, Toetsdeskundige 
Jessica Koning MEd, Toetsdeskundige
Kyle Langenberg MSc, Onderzoeker
drs. Jeroen van der Linden, Hoofddocent Onderwijskunde en Pedagogiek


4. Feedback nuttig of nutteloos! Hoe kun je feedbackgevoelig worden?

Er is veel over feedback geschreven en onderzocht maar de praktijk is ook hier weerbarstig. Welke niet! Het gaat over feedbackgeletterdheid maar hoe worden studenten, docenten en werkveldpartners feedbackgeletterd? Is dat zoiets als van analfabeet alfabeet worden? In deze sessie onderzoeken we vooral hoe je feedbackgevoelig kunt worden door te kijken wat we weten uit onderzoek (nuttig-nutteloos) en wat werkzame bestanddelen kunnen zijn zoals handreikingen. Maar vooral waarom zou je gevoelig worden om effectieve feedback te geven of te krijgen? Is er urgentie? Laten we dat samen onderzoeken in deze werksessie!

Mieke Jaspers & Fieke Tychon, Onderwijskundige adviseurs toetsing & innovatie, Fontys Hogescholen lectoraat Technology-enhanced assessment


5. Het is tijd dat gevoelens een plek krijgen in het onderwijs

Studenten worden niet alleen opgeleid voor een beroep, ze worden opgeleid om zich staande te houden en te ontwikkelen in de maatschappij en de beroepspraktijk van nu. Vragen als wie wil je zijn en wat is voor jou belangrijk worden steeds vaker gesteld. En het antwoord hierop zit niet alleen in het denken, dat leren ze door te voelen en ervaren. In deze sessie verkennen we het begrip affectief leren en wat het vraagt als je affectieve leerervaring aan studenten wilt aanreiken.

Pamela den Heijer, Docent, onderwijskundige en onderzoeker/Dr 
Roos Bits-Derksen, Docent, coach, haptotherapeut

13.00 uur

Lunchpauze

13.45 uur

Keynote | AI geletterdheid voor studenten en docenten

Kim Schildkamp, Hoogleraar Leerstoel Data Informed Decision Making for L & D Universiteit Twente

14.35 uur

Sessieronde 2

Ga in de middag 75 min. aan de slag tijdens de tweede sessieronde. 

Leertrack deel 2: Hoe houd je in het ontwerpen van je toetsen rekening met AI?

Sander van Acht, Onderwijskundige en eigenaar Flooow
Dieter Möckelmann, Expert impact technologie op leren


1. Hoe zorg je voor een stevige en levende visie op toetsing?

Van het belang van een goede visie zijn we ons allemaal wel bewust. Maar hoe kom je daartoe en hoe borg je dat die visie ook echt tot uiting komt in je toetsprogramma? In deze sessie verkennen we wat er allemaal bij komt kijken om dat voor elkaar te krijgen. Ook reiken we handvatten aan en maken we inzichtelijk hoe jij binnen jouw opleiding kunt werken aan het verbeteren van jouw toetsrealiteit. Zo ga je naar huis met actiepunten en inspiratie!

Linda Litjens, Onderwijskundige & adviseur, Vernieuwenderwijs
Leon Anasagasti, Onderwijskundige & adviseur, Vernieuwenderwijs


2. Hoe maak je beoordelingen betrouwbaar en valide? Comparative judgement to the rescue.

Open taken geven het best zicht op de vaardigheden van studenten. Maar hoe beoordeel je deze kwalitatief?

In deze sessie staan we stil bij ‘betrouwbaarheid’ en ‘validiteit’ in een assessmentcontext. Zowel vanuit de theorie als vanuit de praktijk wordt aanschouwelijk gemaakt hoe je die betrouwbaarheid en validiteit kan bewaken en verhogen.

Maarten Goossens, Founder Comproved


3. Van kader naar ruimte | Een interactie tussen docent en student

In deze presentatie vertellen Tineke en Pamela over hun ervaring met een alternatieve toetsvorm voor de thesis: Tineke vanuit studentperspectief en Pamela vanuit docentperspectief. De vraag die in hun presentatie centraal staat is: Hoe maak je de toets (vorm) dienend i.p.v leidend zodat er ruimte voor creativiteit en professionaliteit kan ontstaan? Voordat Tineke begon aan de master begeleidingskunde had ze nooit gedacht dat ze een master zou kunnen doen. Terugkijkend heeft ze geleerd dat haar kracht in de creatieve ruimte zit, maar dat die vaak verstikt wordt door richtlijnen. Aan het eind van de opleiding, pakt ze de regie: haar thesis wordt een theaterstuk. Pamela begeleidt haar daarin. Het is een reis waarin beiden van elkaar leren.

Pamela den Heijer, Docent masters begeleidingskunde, management & innovatie en leren & innoveren hogeschool rotterdam/dr
Tineke Beekman, Student master begeleidingskunde en theater regisseur/docent


4. Grip op toetskwaliteit in een flexibel onderwijsconcept | Anders kijken, anders doen!

De examencommissie binnen een hogeschool of universiteit heeft in september 2010 met de invoering van de Wet Versterking Besturing een belangrijke rol gekregen in de kwaliteitsborging van toetsing en examinering. Een rol die vandaag de dag nog crucialer wordt, gezien alle ontwikkelingen rondom flexibel onderwijs. Want hoe krijgt en houdt de examencommissie grip op de kwaliteit van toetsing en examinering als elke student een eigen leerroute mag samenstellen of een groot deel van het leren plaatsvindt in de werkcontext? De examencommissie staat voor een aantal uitdagende vraagstukken.

Mieke Jaspers, Onderwijskundige adviseur toetsing & innovatie Fontys Hogescholen lectoraat Technology-enhanced assessment
Els van Zijl, onderwijskundig adviseur Onderwijs & Organisatie

15.55 uur

Keynote | Tjipcast live samen met publiek: in gesprek over de rol van toetsing

Tjip de Jong, Docent verbonden aan de Master Curriculum Ontwikkeling Primair Onderwijs bij de Radboud Universiteit Nijmegen & Maker van de Tjipcast

16.30 uur

Wrap-up van door de dagvoorzitter

Annemieke Bosshardt, Programmamanager Toetsing & AI Saxion Hogescholen en Onderwijsadviseur Zeg het helder.

16.35 uur

Borrel met frites en tijd om samen te reflecteren op de dag