Wil jij een programma in één handig overzicht ontvangen? Vraag de brochure aan.

Tijdens het congres Toetsen & Examineren in het HO zoeken we de verbinding tussen onderwijs en examinering, doen en denken, borgen en zorgen, wettelijke regels en professionele ruimte, authenticiteit en betrouwbaarheid. Dat doen we samen! Werk jij ook mee aan een ontwikkelingsgericht, verantwoord en innovatief toets- en examenlandschap?

  • Inspiratiesessies: Laat je inspireren door goede voorbeelden en neem een kijkje in de keuken bij andere scholen of initiatieven
  • Workshops: Samen in gesprek en actief aan de slag met het thema van jouw keuze
  • Learning Labs: In twee aansluitende sessies verdiep je je in een bepaald thema. Een soort ‘mini-cursus’ tijdens de congresdag

Programma dag 2: 29 maart

Kelly Beekman

Lector Technology Enhanced Assessment Fontys University for Applied Sciences

Keynote | De rol van technologie rondom toetsen en beoordelen

Tamara van Schilt-Mol

Lector Eigentijds Beoordelen Han University of Applied Sciences

Keynote | Handvatten voor eigentijds beoordelen en beslissen

Deze workshop bestaat uit 2 delen.

Zelfregulerend leren: van buikgevoel naar evidence-based

Zelfregulerend leren (ZRL) zit in het hart van leren én lesgeven. Het maakt zo natuurlijk deel uit van elke les, dat het amper bewust aandacht krijgt. En als we het aandacht geven, doen we dat vaak op basis van buikgevoel, persoonlijke ervaring of overtuigingen. Of omdat onderzoekers en beleidsmakers ZRL naar voor schuiven als effectieve manier om leerwinst en -motivatie te verhogen. Maar hoe ondersteun je ZRL vaardigheden nu op een effectieve manier? Welke rol spelen ZRL vaardigheden in de effectiviteit van jouw evaluatie- en toetspraktijk? En omgekeerd: welk effect hebben toetspraktijken op de ZRL vaardigheden van je leerlingen?” Klaar voor een upgrade van jouw buikgevoel?

Jeltsen Peeters, Onderzoeker, Auteur, Gastdocent Ghent University, Pedagogisch medewerker innovatie GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap

De implementatie van programmatisch toetsen binnen HBO-ICT

Jan Berends, Docent Hogeschool Van Amsterdam


Formatieve evaluatie van zelfregulatie,
iSelf en BeCOOL

Jaap de Brouwer, Onderzoeker Lectoraat Vernieuwingsonderwijs Saxion University for Applied Sciences


Heb jij dit wel zelf geschreven? Kansen en risico’s van ChatGPT in het schrijfonderwijs.

Wat is de impact van ChatGPT op het schrijfonderwijs? Moeten we studenten weer met pen en papier laten schrijven en wachten op betere plagiaatdetectoren voor we weer schrijftoetsen kunnen afnemen? Is het met deze nieuwe technologie nog wel nodig om studenten te leren schrijven? In deze sessie bespreken we de voor- en nadelen van ChatGPT en verkennen we manieren waarop het zelfs nieuwe kansen kan bieden voor het schrijfonderwijs.

Renske Bouwer, Universitair docent Taal & Educatie bij Universiteit Utrecht


Een nieuw curriculum en programmatisch toetsen bij Fontys Fysiotherapie

Docenten van de opleiding Fysiotherapie delen hun ervaringen (zowel positief als negatief) met het nieuwe curriculum en de implementatie van programmatisch toetsen.

Na een lange aanloop zijn we bij Fontys Fysiotherapie in september 2022 gestart met een volledig nieuw curriculum. Meest bijzondere verandering daarbij was dat we plots geen klassieke toetsen meer deden, maar dat onze studenten nu zélf hun leeruitkomsten zouden moeten aantonen.

Spannend? Zeker! Moeilijk? Jawel! Weerstand? Check!

Wij delen graag onze ervaringen met jullie!

Loek Herberts, MLI-er en docent Fysiotherapie
Johan Huijsmans, Lid van de sturende curriculumontwikkelingsgroep voor de opleiding Fysiotherapie, Docent Fysiotherapie
Dieter Fleurackers, expertise ondersteunende digitale systemen, Docent Fysiotherapie

Casuïstiek rondom fraude en plagiaat na het Corona tijdperk

Rolf Bindels, Advocaat arbeidsrecht & onderwijsrecht Honoré Advocaten


In gesprek over het rapport ‘Onderweg kwaliteitsvol werkplekleren in het hoger onderwijs’ en de overgang naar de instellingsaccreditatie in 2024.

Henri Ponds, Policy Advisor NVAO


 

Van promoveren naar presenteren richting groter publiek!

Met onder andere onderzoeksresultaten over:

1. Feedback geven op een schrijfproces in plaats van op een geschreven tekst: hoe doe je dat?

Als we studenten willen leren om betere teksten te schrijven, dan moeten we ze ook leren hoe ze dat kunnen doen. Het uitvoeren van een complexe schrijfopdracht, zoals een scriptie, bestaat uit allerlei deelactiviteiten die gezamenlijk een schrijfproces vormen (bijv.: inlezen, onderzoek uitvoeren, tekstplan maken). Terwijl er vaak feedback wordt gegeven die zich richt op het verbeteren van een schrijfproduct, is het juist het schrijfproces dat de kwaliteit van een schrijfproduct in grote mate bepaalt. In deze workshop gaan we daarom in gesprek over manieren om het schrijfproces van studenten, en hopelijk daarmee ook hun schrijfproducten, te verbeteren.

Jochem Aben, Universitair Docent Taalbeheersing, Ass. Professor Radboud Universiteit

2. Het professionaliseren van docenten in formatief toetsen

Christel Wolterinck, Onderzoeker Universiteit Twente, Teamleider onderzoek & onderwijsontwikkeling Scholengemeenschap Marianum Groenlo
Jitske de Vries, Onderzoeker Lerarenopleiding ELAN Universiteit Twente

Chat GPT en toetsing

Met onder andere:
Barend Last, Specialist Blended Learning, Schrijver, Onderwijsadviseur
Erdinç Saçan, Senior docent, Fontys Hogeschool ICT
Jochem Goedhals, Leading Director Fontys Pulsed, Onderrwijsinnovator

Hoe kun je op praktische wijze van feedbackontvanger naar feedbackgebruiker gaan? Ervaar het FeeDialoog kaartspel. 

Leren van feedback wordt een steeds meer belangrijke manier van leren en ontwikkelen. Vooral in het onderwijs zien we dat dit steeds meer geïntegreerd wordt in het curriculum. We gunnen het studenten en de (onderwijs)professionals om ons heen om ontvangen feedback ontwikkelingsgericht in te zetten, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het FeeDialoog kaartspel is een middel om het meeste uit ontvangen feedback te halen. In deze workshop ga je het FeeDialoog zelf ervaren. Tijdens het spel analyseer en interpreteer je de feedback waarna je nadenkt over passende acties en benodigdheden om je verder te kunnen gaan ontwikkelen.

Noëlle Khalil, Docent HBO Fontys Hogeschool, Mede-eigenaar van FeediX
Céline Lecluse, Docent HBO, Mede-eigenaar van FeediX